Pressen skriver

Hestevognsmuseet - Eventyr på hjul

af Jan Hansen, Ugebladet for Møn

Forbipasserende i Tjørnemarke har gennem det meste af året kunnet følge forvandlingen af gården på Plantagevej 2 fra tidligere at have huset et opholdssted til nu for alvor, at danne rammen om et hestevognsmuseum og indehaveren af gården, Frederik Backhaus har sammen med tidligere kongelig kusk, Tom Jacobsen brugt utallige timer på at få indrettet det vognmuseum, der tidligere befandt sig i lokaler på sukkerfabrikken i Stege, og først nu kan man ifølge Frederik Backhaus for alvor præsentere et færdigindrettet hestevognsmuseum med hestevogne både inde og ude. Indendørs har man vogne i to etager og udendørs finder man f.eks. en række ølvogne i en overdækket gård.

De mange hestetrukne vogne bærer alle en på en historie og spørger man Tom Jacobsen, er der ikke nogen vogne han foretrækker frem for andre, men når man bevæger sig rundt i den imponerende samling, kan man på store plancher få et enestående indblik i datidens transportmiddel, som blev anvendt til utallige formål.

Frederik Backhaus fortæller, at flytningen af hestevognsmuseet fra de noget tilbagetrukne og halvskjulte omgivelser på sukkerfabrikken har fået en noget omtumlet start på grund af corona og deraf følgende forsamlingsforbud, ligesom man i opstartsfasen havde sat sin lid til aft man blot ved at sætte nogle gamle hestevogne ud foran museet kunne skabe den fornødne interesse. Det viste sig ikke helt at være tilfældet, men nu er Frederik og Tom klar med et færdigt koncept, som i langt højere grad end tidligere fortæller hele historien om "Eventyr på Hjul". Med sit nærmest unikke kendskab til heste og hestevogne kan Tom føre besøgende gennem museets forskellige afdelinger samtidig med at han kan fortælle de mest utrolige historier, og med en fortid som ansat i reklamebranchen, har Frederik forsynet museet med en masse oplysende og forklarende plancher.

Går man ind på museets hjemmeside, www.hestevognsmuseet.dk finder man et væld af oplysninger samt en masse billeder af de forskellige vogne, samtidig med at man kan læse dagens program som for det meste byder på en rundvisning, kaffe i kuskens kørestue samt filmforevisninger.

I det ene hjørne af museet finder man nemlig en kørestue og en biograf ligesom der også findes en unik samling af Tom Jacobsens seletøj samt en lille smedeafdeling. De to herrer bag museet har endvidere planer om at få heste på græs uden for museet, ligesom man med tiden håber på at kunne arrangere hestevognsture med udgangspunkt fra Tjørnemarke, selvom Stege nok ville være et mere naturligt sted at starte ud fra. Planerne er mange og nærmest eventyrlige for hele hestevognsmuseet, og både turister og lokale burde unde sig selv et besøg på det spændende museum, som man bestemt ikke kan betegne som støvet og gammeldags. Man kan læse en eventyrlig masse spændende historer om opfindelser og mennesker, man kan koble sig på en rundvisning med Tom Jacobsen og man kan få sig et hvil i biografen, som både kan byde på den franske kultfil Diva, samt fimene "Hagbard og Nelle" - Karetmager og rullekone - og "Karosse, Karet, Kariol".

3 år har det taget Frederik Backhaus at opbygge hestevognsmuseet i sin nuværende form og sammen med Tom Jacobsen er han nu helt klar til at byde på et "Eventyr på hjul".

Anmeldelse af hestevognsmuseet
Artikel om hestevognsmuseet